La Generalitat proposa connectar Alacant i Elx mitjançant un nou servei d'autobús d'alta capacitat

15/09/2021
La Generalitat proposa connectar Alacant i Elx mitjançant un nou servei d"autobús d"alta capacitat

- Arcadi España planteja, en la presentació del PMoMe, la creació d'un servei de coordinació de transport metropolità per a millorar la mobilitat de l'àrea
- El pla proposa una nova parada de Rodalia al parc empresarial d'Elx
- També aborda la implementació d'un sistema d'integració tarifària per a desplaçar-se amb l'ús d'un bitllet únic



El Pla de mobilitat metropolitana d'Alacant-Elx (PMoMe) preveu la incorporació d'un nou servei d'autobús d'alta capacitat (BRT) per a unir les dues principals ciutats de la província.

Així ho ha anunciat el conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, en la presentació del document a Elx, que té com a objectiu millorar el patró de desplaçaments dels més de 750.000 ciutadans que viuen en els huit municipis de la zona. La inversió total necessària de la Generalitat a mitjà i llarg termini per a la Xarxa de Mobilitat Metropolitana Alacant-Elx és de 316 milions d'euros.

Com ha destacat el conseller, "es tracta de dues realitats metropolitanes en una mateixa àrea: Alacant i la seua zona d'influència i Elx i la seua zona d'influència. L'objectiu que des de la Generalitat ens hem plantejat amb el PMoME és avançar en la qualitat de vida i en la mobilitat sostenible, en definitiva, millorar la vida dels veïns i veïnes d'aquests municipis".

En el PMoMe es planteja un servei de bus d'alta capacitat, eficient energèticament i de fàcil accés amb plataformes, que unirà Crevillent amb Elx a través de la pedania il·licitana de Carrús i connectarà Elx amb l'estació intermodal d'Alacant, per a donar servei a la zona sud de la província. Partint de l'estació intermodal, passarà pel parc empresarial i la Universitat Miguel Hernández i conclourà en Carrús. Aquest sistema, ha explicat Arcadi España, "ja funciona a escala europea en ciutats com Nantes".

Totes dues connexions suposaran una millora substancial tant de les opcions de transport públic entre les comarques de l'Alacantí i el Baix Vinalopó, com de la qualitat d'aquest amb l'ús de sistemes de priorització semafòrica.

Coordinació per a millorar el transport públic

Segons ha afirmat el responsable de Mobilitat de la Generalitat, "tenim el desafiament de coordinar-nos entre les diverses administracions en benefici de la ciutadania per a avançar conjuntament en matèria de mobilitat".

En aquest sentit, el document planteja la creació d'un servei de coordinació de transport metropolità, amb representació d'ajuntaments; Generalitat, i Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, per a fer tasques d'organització d'aspectes com el disseny de l'oferta de transport públic o el desenvolupament d'actuacions conjuntes relacionades amb sistemes d'informació o presa de dades.

A més, tal com recull el PMoMe, aquest servei també abordarà la implementació d'un sistema d'integració tarifària que puga oferir l'opció de desplaçar-se amb l'ús d'un bitllet únic.

Una altra de les propostes rellevants del pla és el transport a demanda. En el document es planteja la possibilitat de sol·licitar parades a demanda en el transport públic interurbà, igualment es proposa una app que permeta connectar persones que vulguen compartir vehicle en els seus desplaçaments.

Ampliació de xarxa de Rodalia i TRAM d'Alacant

El pla inclou, a més, una sèrie de mesures que es proposen al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per a millorar la mobilitat en temes en què tinga competències. Entre aquestes actuacions destaca la creació d'una parada al parc empresarial d'Elx amb un futur servei de busos llançadora.

El titular d'Obres Públiques ha assenyalat que "els parcs empresarials tenen un dèficit de transport públic, per això és fonamental facilitar la mobilitat cap a aquestes àrees, a les quals es desplacen tants treballadors i treballadores diàriament".

En relació amb FGV, es fa referència al Pla d'ampliació de la xarxa del TRAM d'Alacant amb la creació d'una nova connexió de l'actual xarxa amb Sant Joan i el seu hospital i la continuació fins a Mutxamel, des de les actuals línies 1 i 3 que enllacen Luceros amb Benidorm i El Campello, respectivament, així com la prolongació des de Luceros fins a l'estació d'Adif, la futura estació Alacant Intermodal.

Una altra de les actuacions previstes permetrà prolongar l'actual línia 2, que parteix de Luceros a Sant Vicent del Raspeig, fins a l'hospital d'aquesta localitat, la qual donarà servei, al seu torn, als veïns i veïnes de tot el municipi. Des de la nova estació d'Alacant Intermodal, una vegada acabada l'obra, està previst connectar pel sud-oest de la ciutat d'Alacant amb els barris de La Florida, Ciudad de Asís i San Fernando-Princesa Mercedes.

D'altra banda, aquest pla preveu la creació d'una nova línia 6 del TRAM (Alacant Intermodal-Hospital de Sant Vicent) per a la futura estació intermodal amb el traçat sud de la Gran Via, a través del polígon de San Blas, Los Ángeles, San Agustín, Tómbola i Divina Pastora, fins a connectar amb el traçat actual del TRAM d'Alacant, prop de la parada de Ciudad Jardín.

A les prolongacions i ampliacions de la xarxa, cal afegir-hi l'obertura a la mar de l'entorn de l'actual estació de La Marina, el projecte de la qual està en fase de redacció, així com totes les actuacions dirigides a la recuperació i la modernització de la línia 9 (Benidorm-Dénia), un procés que està en execució o en marxa administrativament en totes les fases.

Facilitar la intermodalitat i l'ús de la bicicleta

De la mateixa manera, se suggereix la necessitat de comptar amb bescanviadors per a una transferència àgil entre els diversos operadors de transport públic: autobús interurbà, TRAM, autobús urbà i trens de rodalia, així com places en aparcaments dissuasius per a facilitar la utilització del transport públic. En total, la idea és crear més de 3.000 places en l'àrea metropolitana d'Alacant i Elx.

Quant a la xarxa de bescanviadors, es proposa en enclavaments com Intermodal d'Alacant, Aeroport, Hospital de Sant Joan, Elx-Matola, Elx-Carrús, estació d'autobusos d'Alacant o CC Puerta de Alicante.

Cal sumar-hi, amb l'objectiu de tendir cap a una mobilitat més sostenible, l'aposta de la Generalitat per augmentar notablement el nombre de quilòmetres per a vianants i ciclistes existents en l'àrea metropolitana amb l'ampliació a 250 quilòmetres de vies de ciclistes i vianants. Actualment la xarxa ciclista, comptant xarxa urbana i interurbana, té una longitud aproximada de 140 quilòmetres.

A la presentació del Pla de mobilitat metropolitana d'Alacant-Elx (PMoMe) han assistit representants dels consistoris dels municipis de l'àrea; el president de la Cambra de Comerç de la província d'Alacant, Juan Riera, i el rector de la Universitat Miguel Hernández d'Elx, Juan José Ruiz, entre altres.