Un panell de 50 experts i expertes ha elaborat el document base per a la redacció participada de l'Agenda Urbana Valenciana

11/01/2021

- La Conselleria de Política Territorial ha coordinat el treball, en el qual també han col·laborat agents sectorials, territorials i administratius de la Comunitat Valenciana
- L'objectiu d'aquesta fase ha sigut definir un document de referència per als plecs de condicions del concurs i establir un marc sobre el qual plantejar propostes



Un panell de 50 experts i expertes ha elaborat el document base per a la redacció participada de l'Agenda Urbana Valenciana, que, impulsada per la Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat i la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, coordina la Secretaria Autonòmica de Política Territorial, Urbanisme i Paisatge.

El conseller de Política Territorial, Arcadi España, ha valorat el treball d'"aquest panell d'especialistes, professionals de diversos camps com ara l'arquitectura, l'urbanisme, la geografia, la sostenibilitat, els estudis de gènere i la sociologia, que han definit les directrius de l'Agenda Urbana Valenciana, AUV".

Així, entre altres, hi han participat Ximo Farinós (Càtedra de Cultura Territorial Valenciana); Josepa Cucó Giner, antropòloga urbana; Carles Dolç, arquitecte urbanista; Fernando Gaja i Díaz, arquitecte urbanista; María José Viñals, geògrafa-turisme; Joan Olmos, enginyer-mobilitat; Bruno Sauer, arquitecte-sostenibilitat; Ramón Navarro Vera, arquitecte urbanista-àrea Alacant; Antonio Miguel Nogués Pedregal, antropòleg-turisme, d'Elx; Andreu Escrivà, ambientòleg-territori i sostenibilitat; Inés Novella, arquitecta-perspectiva de gènere; Francesc Arechavala, geògraf-mobilitat; Joan Romero, Carlos Gómez Gil, José Luis Miralles i Tomás Ruiz Sánchez, de la UPV, així com Marta Ribó, Beatriz Santamaría, Antonio Aledo, Julia Salom, María Dolores Pitarch i Ismael Fernández.

Segons ha explicat el conseller, "la funció d'aquest grup d'experts i expertes ha sigut afegir, complementar i diversificar les seues perspectives i incloure les seues aportacions al procés, iniciat ja, de l'Agenda Urbana Valenciana".

A més, s'ha comptat amb la col·laboració dels ajuntaments d'Alacant, València, Elx i Castelló; col·legis professionals; personal tècnic de diverses àrees de l'Administració de la Generalitat; associacions, i responsables d'altres agendes urbanes de diversos territoris de l'Estat, com ara Extremadura, el País Basc, Andalusia i Catalunya.

D'aquesta manera, hi ha afegit el conseller, "s'ha elaborat el treball col·laboratiu amb el qual concretar l'estructura, els temes crítics i la metodologia que haurà de definir la redacció de l'Agenda Urbana Valenciana". L'objectiu d'aquesta fase ha sigut generar un document de referència per als plecs de condicions del concurs i proporcionar als participants un marc sobre el qual plantejar les seues propostes.

Així mateix, Arcadi España ha recordat que aquest procés, previ a la licitació de la redacció de l'AUV, va començar amb un intens treball transversal entre les diverses direccions generals implicades de les conselleries de Política Territorial i d'Habitatge, a les quals s'han sumat en aquesta fase la resta de direccions generals del Consell relacionades amb l'AUV.

Com ha assenyalat el conseller, "l'Agenda Urbana Valenciana està concebuda com un instrument útil, rigorós i participatiu que determine una planificació de les ciutats de la Comunitat perquè assolisquen la resiliència necessària i puguen adaptar-se als grans reptes que es presenten i garantir-ne la sostenibilitat".

En aquest context, el conseller de Política Territorial ha reivindicat el dret a la ciutat, "el dret de tots els ciutadans a viure a la seua ciutat d'una manera digna, amb accés a l'habitatge, l'educació, els serveis públics, les polítiques de benestar, la mobilitat. Aquest dret a la ciutat és un dels objectius principals que cal assolir amb l'Agenda Urbana".

Una vegada aprovada, l'Agenda Urbana Valenciana podrà servir de guia per al conjunt de polítiques urbanes a la Comunitat Valenciana per mitjà de plans, projectes o canvis normatius que siguen necessaris per a assolir els objectius que es proposen.

Arxius relacionats