La Generalitat adjudica la instal·lació de via, arquitectura i equipament del tram subterrani de la línia 10 de Metrovalencia

13/01/2020
La Generalitat adjudica la instal·lació de via, arquitectura i equipament del tram subterrani de la línia 10 de Metrovalencia

- El conjunt d'actuacions previstes a les tres estacions subterrànies i el túnel disposa d'un pressupost de més de 25 milions d'euros
- L'execució d'aquestes obres, que permetran unir el centre de València i el barri de Natzaret, té finançament de la Unió Europea



La Generalitat ha adjudicat el projecte de construcció de la superestructura de via, arquitectura i equipament del tram subterrani de la línia 10 de Metrovalencia (Alacant-Natzaret).

El pressupost d'aquestes actuacions, que ha adjudicat Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) a Copcisa SA - Vialobra SL, ascendeix a 25.045.618,55 euros, IVA inclòs, i un termini d'execució de 18 mesos. Els treballs previstos comprenen el condicionament de les tres estacions subterrànies d'aquesta línia: Alacant, Russafa i Amado Granell, així com l'equipament del túnel.

El projecte de construcció del conjunt d'aquesta línia està cofinançat per la Unió Europea, a través del programa operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (Feder) de la Comunitat Valenciana 2014-2020, que aporta el 50 %.

La línia 10, una vegada prevista, permetrà unir en 2021 el centre de València amb la zona de la Ciutat de les Arts i les Ciències i el barri de Natzaret, així s'ampliarà de manera molt considerable l'oferta de transport de la xarxa de Metrovalencia. Combina trams subterranis i en superfície, amb un recorregut de 5,3 quilòmetres i 8 estacions i parades (3 subterrànies i 5 en superfície).

Les primeres obres d'aquesta infraestructura van començar l'any 2006 i es van paralitzar en 2011 per falta de pressupost, després d'invertir prop de 200 milions d'euros. El 12 de juny de 2017, el president de la Generalitat, Ximo Puig, va anunciar que la Generalitat reprendria, després d'anys d'abandó, les obres amb el finançament de la Unió Europea.

Actuacions previstes

Les actuacions previstes en el tram subterrani comprenen la reparació de l'estructura construïda, així com el disseny d'unes altres de noves; la instal·lació de la superestructura de via, incloent-hi els aparells de via, drenatge i canalitzacions laterals per a alta tensió, i els treballs d'arquitectura de les tres estacions, que inclouen obra, acabats, paviments, revestiments verticals, mobiliari, etc.

A més, s'han inclòs en aquest projecte les instal·lacions elèctriques, mecàniques i d'enllumenat; llanterneria i sanejament; ventilació; protecció contra incendis; comunicacions; mitjans d'elevació (escales mecàniques i ascensors); senyalització, i mobiliari.

Està prevista també la urbanització de les àrees afectades per l'obra i, en particular, dels accessos a les estacions i l'entorn d'aquestes.

Obres en execució

En l'actualitat, FGV està a punt de concloure les primeres obres d'infraestructura en el tram comprés entre les parades d'Amado Granell i la prolongació fins a Germans Maristes, la inversió de les quals ascendeix a 3.881.373 euros, IVA inclòs, i un termini d'execució de set mesos i mig.

Les primeres actuacions en aquesta línia han sigut la construcció de la rampa de connexió del túnel de l'estació d'Amado Granell i el tram tramviari en superfície, fins a la nova parada de Germans Maristes, junt amb la connexió amb la plataforma actualment construïda i la instal·lació de la infraestructura del tram tramviari de l'encreuament del carrer Antonio Ferrandis, que al seu dia es va retirar per a facilitar la circulació de vehicles.

Des d'aquestes parades es facilitarà l'accés a Quatre Carreres, Ciutat de la Justícia, Ciutat del Basket, Font de Sant Lluís i el futur pavelló València Arena.

La Generalitat ja ha iniciat el procés de licitació dels projectes constructius corresponents a electrificació i subestacions, per un import superior a 7 milions d'euros. Posteriorment, s'iniciarà el procés de contractació de senyalització i comunicacions, l'equipament del tram en superfície i l'adequació dels tallers provisionals.

Arxius relacionats